Businesscase
Social Return als springplank naar een dienstverband

Foto: Stan Thijssen en Mark Bosman (Fotograaf: Alanya Peijmen)

Via Social Return wist Stan Thijssen zich op te werken tot een gewaardeerde collega bij Laudy Bouw & Ontwikkeling. Ampliar Uitzend- en detacheringsbureau bracht hem in contact met de bouwonderneming, waar maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staat. Social Return blijkt goed voor de mensen én goed voor het bedrijf, aangezien het via deze weg reeds diverse enthousiaste medewerkers heeft gevonden en heeft weten te binden. Margo van Dijk (Regiomanager Ampliar), Nathalie Lurken (projectleider Social Return), Piet Verbaant (Sr. Personeelsfunctionaris Laudy) en Stan Thijssen (Social Return kandidaat en inmiddels medewerker Laudy) vertellen over de match met Stan, waar voormalig collega Mark Bosman van Ampliar, die helaas is overleden, een bijzonder grote rol in heeft gehad.

Social Return is een aanpak om arbeidsparticipatie te stimuleren en meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Bij het verstrekken van opdrachten van meer dan €100.000,- door Zuid-Limburgse gemeenten en door de Provincie, wordt de opdrachtnemer gestimuleerd of verplicht een sociale bijdrage te leveren en kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt een kans te geven”, aldus Margo van Dijk. “Zo krijgen mensen de kans om mee te draaien en kan een werkgever kijken wat iemand in zijn mars heeft. Dat kan op een bouwplaats zijn, maar ook op een kantoor of in de zorg.”

“Ik leerde Mark Bosman van Ampliar kennen bij ons in de straat” vertelt Stan. “Ik had een uitkering en zat een groot deel van de dag buiten op het muurtje de tijd om te brengen. Mark had een kennis wonen in diezelfde straat en zag me in het voorbijrijden geregeld zitten. Op een dag stopte hij en kwam hij naar me toe. “Wil jij niet aan de slag? Vroeg hij uit het niets. Zeker wilde ik dat. Maar door mijn privé-situatie was dat niet eenvoudig. Mark zei dat hij het ging regelen. En vroeg terloops of ik toevallig ook nog wat vrienden in een uitkeringssituatie had die aan de slag wilden. Ik heb meteen een belrondje gemaakt.”

“Iedereen kan op het moment extra mensen gebruiken” vervolgt Piet Verbaant. “Social Return is ooit begonnen als een verplichting, maar in de huidige krappe arbeidsmarkt ben je als bouwonderneming blij met iedere medewerker die wil. Bij Laudy dragen we graag ons steentje bij om mensen een (tweede) kans te geven en voor te bereiden op een reguliere baan. Niet in de laatste plaats omdat de geschiedenis leert dat op deze manier vaak hele waardevolle medewerkers worden gevormd, die hun Social Return-contract bij ons op enig moment verruilen voor een vast contract. Stan is daar een mooi voorbeeld van.”

Foto: Stan Thijssen, Margo van Dijk en Piet Verbaant

“Het mooie van Laudy als bouworganisatie is dat ze écht mee-investeren in mensen”, vult Nathalie Lurken aan. “Of het nou BBL-leerlingen of mensen in een uitkering-situatie zijn, bij Laudy krijgt iedereen een kans. Er wordt ook goed gekeken wat voor werk bij iemand past. En is er een opleiding nodig, dan wordt daarin voorzien. Stan bijvoorbeeld haalde bij Laudy al vrij snel zijn verreiker-certificaat. Nu is hij één van de beste chauffeurs op de werkplaats en zou mede daardoor zo bij ieder ander bouwbedrijf in een reguliere baan kunnen meedraaien.”

Voor met name kleinere bedrijven kan Social Return soms een uitdaging zijn. Mark erkende dat en ging daarom heel ver in de begeleiding, net als zijn collega’s. Dat geldt ook voor de begeleiding van de kandidaat, zo heeft Stan aan den lijve ondervonden. “Mark stond voor je klaar, dag en nacht als het nodig was. Hij haalde de mensen, net als mijzelf, letterlijk van de straat af. Was je ‘s ochtends te laat op je werk en pakte je je telefoon niet op, dan belde hij gewoon je partner of kwam hij zelf even langs om je te wekken. Ziekmelden? Ook dan kwam hij bij je langs, even polshoogte nemen met een peptalk én doosje paracetamols in de aanslag. Toen een Social Return-kandidaat dakloos dreigde te worden, zette Mark zich in om onderdak te regelen. En toen een kandidaat zijn auto kwijtraakte en niet meer op zijn werk kon komen, ook toen schoot Mark te hulp. Als hij je eenmaal onder zijn hoede had, liet hij niet meer los. Hij belde soms wel 2-3 keer per dag om te checken hoe het met me was. Zeker in een periode wanneer het wat minder met mij ging was dat prettig en bood hij zo écht een stukje houvast. Daar ben ik hem nog altijd dankbaar voor. Net als dat ik hem ontzettend dankbaar ben dat hij niet alleen mij, maar ook mijn zoon onder zijn hoede heeft genomen. Die is nu ook via Ampliar aan de slag. Een paar maanden geleden was hij nog schoolverlater, nu wil hij heel graag de opleiding tot Timmerman volgen en gaat daar helemaal voor. Dat maakt me trots. Het levende bewijs dat het enthousiasme van Mark en zijn collega’s erg aanstekelijk kan werken.”

“Hoe de toekomst eruitziet”, besluit Piet Verbaant, “dat is lastig te zeggen. Oekraïne, het stikstofprobleem, het personeelstekort, het is lastiger dan ooit om ver vooruit te kijken. Maar het bieden van kansen aan mensen, bijvoorbeeld via Social Return, is van alle tijden en zal én moet altijd blijven. We werken als bouwbedrijf aan projecten midden in de samenleving, dan moet je die samenleving ook bij je bedrijfsvoering betrekken vinden wij. Gelukkig zie je dat MVO bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda staat. Niets zo belangrijk als kansen bieden aan mensen die dat nodig hebben. Dan volgt motivatie en groei namelijk vaak vanzelf.”

terug naar overzicht